Protecția consumatorilor există de mai mulți ani. Există unele reguli și principii care vizează asigurarea unui grad adecvat de protecție pentru persoanele care interacționează cu rețelele de produse și servicii din zona de mărfuri și servicii. Aceasta protecție cuprinde câteva dintre principalele drepturi și obligații ale consumatorilor pe care trebuie sa le cunoască și înțeleagați în România.

1.Introducere

Protecția consumatorului în România se bazează pe Legea nr.193/2000 privind protecția consumatorilor și a altor grupuri vulnerabile. Acest document legislativ oferă cadrul de drept necesar pentru protejarea drepturilor corecte ale persoanelor care acordă bunuri și servicii în baza unui contract. Protecția consumatorilor se extinde și la alte grupuri vulnerabile, cum ar fi persoanele dedomenilor publici, persoanele cu nevoi speciale sau incapabile.

De asemenea, a fost introdusa Carta Drepturilor și Obligațiilor Consumatorului care stabilește principalele obligații și afaceri ale clienților, precum și măsurile necesare pentru protejarea lor. Menționăm, de asemenea, reglementările europene privind protecția consumatorilor, precum și Decizia privind Comisia de Consumer Mediation, care asigură măsuri adecvate și transparente în cazul litigiilor între consumatori și comercianți familiatri.

2.Drepturile și obligațiile consumatorilor

Clientul trebuie sa fie tratat cu corectitudine, libere de discriminare, iar afacerile trebuie realizate într-un mod transparent. Consumatorul are dreptul la informatii clare și complete despre produsele pentru care plateste, compania și prețuri – în măsură ce bunurile sau serviciile au fost încheiate.

Consumatorul are de asemenea dreptul de a avea un produs în condiții bune de lucru, în conformitate cu descrierea produsului oferita. Drepturile acordate prin lege includ, de asemenea, rambursare și rezoluție, în cazurile în care acest lucru este justificat:

• rambursarea se referă la obligația comerciantului de a restitui noua expediere in intregime a produselor returnate și de a rambursa cheltuielile de transport aferente;

• rezoluția este procedura prin care contractul este desființat și Plățile sunt restituite în întregime.

Responsabilitatea comerciantului nu se oprește aici, ci are, de asemenea, o parte de obligații legale. Trebuie sa ofere informatii clare si precise despre produsul pe care îl vinde, specificand si costul aditional in cazul in care persoana vizata se afla in Uniunea Europeana. De asemenea, trebuie sa anunțe în mod corespunzător orice modificare sau anulare a contractului.

  1. Protecția conștientului și recuzita

Protecția conștientului include conceptul de recuzita, în care individul poate anula orice achizitie făcută în magazin în următorul strat de timp de 14 zile, fără a da vreo explicație sau a face vreo plată. Aceasta și alte înregistrări similare ofera consumatorilor dreptul de a se simti protejat daca au motive sa regreta achizitia lor.

  1. Protecția față de produsele periculoase și de calitate inferioară

Legislația europeana și cea naționala împuternicesc consumatorii să obțină protecție împotriva produselor periculoase și produselor cu calitate inferioară prezente pe piață.

Acestea includ:

• Riscuri de siguranță și de sănătate

• Bunurile neconforme cu descrierea;

• produse care nu sunt potrivite sau nu funcționează corect;

• produse care sunt gresite sau greu de folosit.

Consumatorii au dreptul sa se întoarcă la furnizor și sa primeasca rambursarea integrala sau inlocuirea produsului neconform in cazul în care observati vreunul dintre aceste defecte.

  1. Înscrierea în Consiliul National al Audiențelor

Consiliul National al Audiențelor este o clasã a persoanelor care se bucura de protecție suplimentara și ocrotire in România. Acest consiliu a fost creat cu scopul de a proteja categoriile de persoane care au nevoie de mai multa protecție legala in cazul litigiilor. Acestea includ persoane în vârstă, minori, persoane cu dizabilitati și altele asemenea.

  1. Medierea și disputele de consum

În cazul în care occur probleme in această zonã, Consiliul National al Audiențelor oferă suport persoanelor înscrise si poti aplica pentru o mediere în prealabil pentru a rezolva problema. Medierea inseamna rezolvarea disputelor prin consiliere si negociere, fara a recurge la litigii.

  1. Protecția în cazul litigiilor

În cazul în care alte mãsuri de mediere eșuează, consumatorii au dreptul de a se adresa Comisiei de Mediere a Consumatorilor, acolo unde există și șanse mai mari pentru un tratament corect și obiectiv. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here